8 Reklamasjon og garanti
Hvis det oppdages en feil eller mangel, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget den,
gi Selger melding om at du vil påberope deg mangelen (reklamasjon).
Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen.
Reklamasjon må uansett senest skje to år etter at du overtok varen.
Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er den seneste fristen for å reklamere fem år.
Hvis du ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.
Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes selgeren muntlig eller skriftlig.
Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes selgere skriftlig på mail til info@norlog.no.
Vi kan også kontaktes på telefon 47 87 50 00.
Dersom det foreligger en mangel ved varen og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side,
og du har reklamert innen de nevnte fristene kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6:
1. holde hele eller deler av kjøpesummen tilbake (hvis den ikke allerede er betalt)
2. under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
3. under visse forutsetninger kreve prisavslag
4. under visse forutsetninger kreve erstatning
5. kreve heving, dersom mangelen ikke er uvesentlig (det er normalt en forutsetning for heving at varen returneres i samme stand og mengde, jf. forbrukerkjøpsloven § 51)
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan Selger bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel,
og betaling for reparasjon av varen, dersom vi har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at du selv må dekke slike kostnader, Forbrukerkjøpsloven § 30.
Hvis du på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Selgeren,
betaler selgeren ikke disse utgiftene.
Selgeren forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon om det viser seg at varen ikke har noen mangel etter gjeldende forbrukerlovgivning.
Selger kan reparere en vare 2 ganger for samme feil.
Ved samme feil 3 ganger kan kjøper kreve penger tilbake.
Beløpet vil tilbakebetales innen 14 dager.
Selgeren står for returfrakt for godkjente reklamasjoner.
Hvis selger sender ditt produkt videre til servicepartner, kan servicepartner ta kontakt med deg som kunde direkte.
Dersom du ber oss slette din kundekonto, slettes også all kjøpshistorikk.
Det er viktig at du tar vare på kvitteringer for dine kjøp i forbindelse med eventuell fremtidig reklamasjon.
Uten kvittering kan ikke garanti/reklamasjon benyttes.
Dersom det etter sletting av kundekonto skulle oppstå behov for retur av vare til oss i forbindelse med reklamasjon, må det opprettes en ny kundekonto for at vi skal ha mulighet til å håndtere reklamasjonen.